پرورش مهارت های شنیداری

1گوش دادن به صداها

هدف از این قسمت  گوش دادن به صدا های مختلف از سوی کودک. بدون ذکر نام انهاست.هنگام ایجاد این صداها باید صدا های مزاحم را حذف نمود وبه کودک فن شنیدن را اموخت به عبارت دیگر. کودک باید یاد بگیرد که موقع ایجاد صدا به ان توجه نموده .به صدای مورد نظرگوش فرا دهد

برخی از فعالیتها ی مربوط به این زمینه عبارت اند از:

- با اشیایی که خود تولید صدا میکنند واشیایی که کودک با دستکاری کردن ان ها به صدا در می ایند انواع مختلف صداهای زیر وبم .بلند واهسته یا انواع مختلف ریتمها را تولید کنید. مثل:                - به صدا در اوردن طبل .شیپور.بوق و....                                                                   – به صدا دراوردن سوت .سازدهنی .زنگ .جغجغه و....                                                   – ترکاندن بادکنک                                                                                               - چرخاندن قا شق در لیوان                                                                                       - به صدا در اوردن اسباب بازیهای صدا دار                                                                      - مچاله کردن کاغذ                                                                                                - به صدا در اوردن پول خرد در دست 

- صدا هایی را تولید کنید وکودک را تشویق کنیدبه ان ها گوش دهد .بهتر است محرک صوتی را جلوی کودک ایجاد کنیدواو را تشویق کنید به ان ها توجه کند ویا ان را نگاه کند اگر کودک قادر باشد که خودش با کمک ان وسیله صدا را تولید کند. می توانید این کار را به وی بسپارید.

- برای کودک یک موزیک تولید کنید حتی اگر این اهنگ بازدن قاشق به بشقاب ایجاد شود این که کودک متوجه شود که ما خودمان میتوانیم صدا واهنگ تولید کنیم .خیلی مفید است .

- هرچیزی که صدا تولید می کند (مثل دو قاشق) رادر بالای جایی که کودک خوابیده .اویزان کنید تا بتواند با لمس کردن و ضربه زدن به ان صدا تولید کند.

- از انواع مختلفی از اهنگ ها مثل ماز .کلاسیک ویا راک استفاده کنید بین اهنگ وسکوت یک تعامل مناسب برقرارکنید تا کودک بتواند حساسیت شنوایش را افزایش دهد.

-+کودک باید در حالی که ایستاده است با شنیدن صدای طبل بنشیند ونشستن را انقدر ادامه دهد تا با شنیدن صدای مجدد طبل .از جا بر خیزد.

- از کودک بخواهید زمانی که موسیقی نواخته می شود اطراف چند صندلی قدم بزند وزمانی که موزیک قطع میشود روی یک صندلی بنشیند (این تمرین رامی توانید به شکل مسابقه ای بین چند کودک اجرا کنید .

- جغجغه ای را به صدا در اورید واز کودک بخواهید هر وقت صدا شنید دستش را بالا ببرد .

- موارد ذکر شده . فقط نمونه هایی از فعالیت هایی است که می توان در این زمینه انجام  داد ونباید تنها به این موارد بسنده کرد .در انجام این فعالیت ها ابتدا از صدا های بلند شروع نموده وبه تدریج به صدا های کوتاه رسید.

ادامه نوشته

تشخیص نشانه های مشکل گفتار و زبان در کودکان

در اینجا علایمی را ذکر کرده ایم که به شما کمک می کندتا مشکلات حرف زدن کودکتان را تشخیص دهید.

نشانه های اختلال زبان

  • خنده و تعامل با دیگران ندارد( سه ماهگی)
  • غان و غون ( به به ق ق)  و صداسازی ندارد.( 7 تا 12 ماهگی)
  • صداها(حروف) بسیار کمی دارد.(7 تا 12 ماهگی)
  • از ژست ها استفاده نمی کند( بای بای کردن، اشاره کردن به چیزی) (7 تا 12 ماهگی)
  • متوجه صحبت کلامی دیگران نمی شود(7 ماهگی تا 2سالگی)
  • نمی تواند کلمات را با هم ترکیب کند(عبارات و جملات کوتاه)( 1/5 تا 2 سالگی)
  • کمتر از 50 کلمه بیانی دارد(2سالگی)
  • در بازی کردن و صحبت کردن با دوستان هم سن و سالش مشکل دارد.(2 تا 3 سالگی)

 

مطب گفتاردرمانی هشتگرد آماده پذیرش مراجعین نیازمند به خدمات گفتاردرمانی است.

با ما تماس بگیرید.

0939-688-8535

کاردرمانی و ADHD

کاردرمانگر به کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی کمک می کند که مهارت های خاصی را بهبود دهند مثل:

سازمان دهی
هماهنگی فیزیکی
کارآمدی در تکالیف روزانه

 کاردرمانگر ابتدا کودک را ارزیابی می کند تا تاثیر اختلال بر
 کار مدرسه
زندگی اجتماعی
توانایی عملکرد در خانه
و همچنین توانایی ها و ضعف های کودک شما را بررسی کند.
سپس کاردرمانگر استراتژی هایی برای پرداختن به این مسائل انجام میدهد.

طی جلسات درمانی، کاردرمانگران و کودک شما ممکن است:

بازی هایی مثل گرفتن توپ یا زدن توپ برای بهبود هماهنگی انجام دهند.
فعالیت هایی برای برطرف کردن عصبانیت و تهاجم انجام دهند.
راه های جدیدی برای انجام تکالیف روزانه مثل مسواک زدن، لباس پوشیدن یا غذا خوردن یاد بگیرند.
تکنیک هایی برای بهبود تمرکز انجام دهند.
مهارت های دست نویسی را تمرین کنند.
به سراغ مهارت های اجتماعی بروند.
روی مدیریت زمان کار کنند.
سیستم های سازمانی برای کلاس و خانه ایجاد کنند.

درمان حسی
کاردرمانگران کودک شما را از نظر مسئله ای به نام اختلال پردازش حسی بررسی می کنند و تمرینات حسی لازم را برای یکپارپگی حسی کودک اجرا می کنند.این تکنیک می تواند به بهبود رفتارهایی مثل تکانشگری و بیش فعالی کمک کند.

 کاردرمانگران همچنین از تکنیک های رفتاردرمانی و بازی_درمانی برای بهبود رفتار های نامناسب این کودکان استفاده می کنند.

کلینیک گفتاردرمانی  هشتگرد آماده پذیرش کودکان دارای مشکل بیش فعالی و نقص توجه می باشد.

مطب گفتاردرمانی هشتگرد پیشرو در ارایه خدمات توانبخشی در شهر هشتگرد

0939-688-8535

3 دلیل برای خنده‌های بی‌علت کودکان با اختلال اتیسم

 

✍️سلامت نیوز: مغز کودکان اوتیسم با برخی فاکتورهای بیوشیمیایی دچار تلاطم می‌شود. این آلاینده‌ها روی مغز، خلق و عواطف این کودکان تأثیر می‌گذارد اما در بسیاری از مواقع با درمان‌های ساده و استراتژی‌های قابل انجام در خانه برطرف می شوند.

✍️به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، 3 دلیل برای خنده‌های بی‌علت کودکان طیف اوتیسم وجود دارد

1)‌ متراکم شدن مخمرها:
نخستین دلیل خنده‌های نابجا می‌تواند انباشته شدن مخمرها در مسیر معده‌ای - روده‌ای باشد. مخمرها فاکتورهای کوچکی از الکل و سم هستند و می‌توانند شدیداً باعث ایجاد خنده‌های بی‌دلیل کودکان باشند. اما چرا کودکان اوتیسم در بدنشان زیاد مخمر دارند؟ تحقیقات نشان می‌دهد سیستم ایمنی این کودکان ممکن است ناموزون باشد و به همین دلیل آنها مستعد این مشکل هستند.
مداخلات طبیعی برای از بین بردن مخمرها:
٭ استفاده از ترکیبات پروبیوتیک به صورت روزانه
٭ تست مدفوع زیر نظر پزشک کودک و افزودن موادی نظیر عصاره دانه گریپ فروت یا اسید کاپریلیک به برنامه غذایی کودک
٭ کاهش مصرف شکر


2) تأثیرات گلوتن و کازئین:
برخی از غذاهای مورد علاقه کودکتان می‌تواند علت اصلی خنده‌های بی‌دلیل او باشد. آیا کودکتان وسواس غذایی دارد؟ آیا کودکتان فقط ناگت مرغ و پیتزا دوست دارد؟ آیا اگر جلوی کودکتان را نگیرید یک گالن شیر را در روز می‌خورد؟
چنین الگوهای معتادگونه در غذا خوردن ممکن است علامتی باشد از اینکه نوروپپتیت‌های مخدرگونه که در روده‌ها شکل گرفته‌اند باعث همه اتفاقات از یبوست تا خنده‌های بی‌دلیل تا انزوای اجتماعی یا حتی پرخاشگری می‌شوند.
روش درمانی برای حل این مشکل، استفاده از آنزیم‌های گوارشی همراه با رژیم‌های فاقد گلوتن و کازئین است.


3)‌ غذاهای فنولیک:
فنول‌ها یکی از اجزای طبیعی تشکیل دهنده برخی از غذاهای مورد علاقه کودکان هستند. اگر کودکتان دور چشمش حلقه سیاه است و بخصوص در شب، خنده‌های بی‌دلیل دارد، احتمالاً به دلیل ازدیاد فنول در بدنش است. خوراکی هایی که فنول زیادی دارند عبارتند از توت فرنگی، سیب، انگور قرمز، موز، پرتقال، هلو، فلفل، شکلات، سس کچاپ و رب گوجه فرنگی.
مداخلات درمانی:
٭ حذف غذاهای دارای فنول از رژیم غذایی کودک
٭ استفاده از آنزیم‌های گوارشی که روی فنول‌ها تأثیر دارند

مرکز گفتاردرمانی هشتگرد با ارایه خدمات گفتاردرمانی و آموزش ذهنی  در شهر هشتگرد 

پذیرش مراجعین دارای اختلال اتیسم در شهر هشتگرد

0939-688-8535 گفتاردرمانی هشتگرد